Akoestiek Comfort, een aangename omgeving voor iedereen

  • Posted on: 16 October 2019

Werken doen we tegenwoordig veel in open kantoorruimtes al dan niet met flexibel gebruik van werkplekken. Het Nieuwe Werken heeft veel positieve kanten, maar tegelijkertijd levert het akoestische problemen op. Denk aan geluidshinder door meer mensen in een grotere open ruimte.

Bellende collega’s

‘In kantoren komen vaak akoestische problemen voor’, zegt Gijs van Wijk, directeur van Akoestiek Comfort. ’Veelal open werkomgevingen, waar geluidshinder wordt ervaren door pratende en/of bellende collega’s. Geluidshinder heeft invloed op het individu en organisatie. Goede akoestiek is ook belangrijk in de horeca, waar we elkaar tijdens een ontmoeting graag goed willen verstaan. Maar ook in de zorg, waarbij je kunt denken aan goede verstaanbaarheid of gespreksprivacy tussen personeel en patiënten of verstaanbaarheid in de wachtrij bij balies.’

Akoestiek is een vak

De exper.se van Gijs ligt in de combinatie van kennis van huisvesting en akoestiek. De ervaring op het gebied van huisvestingsvraagstukken en het flexibel gebruik van werkplekken deed hij o.a. op bij de

Rijksoverheid. Sinds 2011 is Gijs zelfstandig ondernemer als adviseur huisvesting, met de nadruk op akoestiek. Met Akoestiek Comfort, dat hij in 2014 oprichtte, realiseerde hij in de regio  Haarlemmermeer een aantal referentieprojecten.

Alle geïmplementeerde projecten staan in het teken van visuele en auditieve privacy, waarbij nagenoeg geen deuren zijn toegepast en waarbij toch een hoge mate van akoestisch comfort zonder geluidshinder wordt ervaren. Zoals de pilot bij de Belastingdienst (kantoorgebouw Acapella in Beukenhorst-Oost) en kantoor The Outlook (Schiphol, zie foto) kreeg de primeur op het gebied van gebruik van innovatieve akoestische panelen.

Maatwerk

Akoestiek Comfort richt zich op het verbeteren van de akoestiek binnen kantoor-, zorg- en horecaomgevingen. ‘De akoestische oplossing wordt altijd afgestemd op het bedrijf, de specifieke functie van een ruimte en het beschikbare budget. Een callcenter heeft bijvoorbeeld een andere aanpak nodig dan een bibliotheek’, aldus Gijs. ‘Er is niet één soort oplossing. Onze dienstverlening start vanaf de beoordeling op de locatie en het advies met enkele oplossingsmogelijkheden tot de montage van de oplossing van het probleem. We bieden een totaaloplossing en dat kan bij zowel nieuwbouw- als renovatieprojecten.’

MeerBusiness

Om akoestiek en geluidshinder meer onder de aandacht te brengen in de regio sloot Akoestiek Comfort zich aan als partner bij MeerBusiness. Met luchthaven Schiphol in de directe omgeving is geluidshinder in de Haarlemmermeer immers geen onbekend issue. ‘Hoe wordt akoestiek in de eigen (werk) omgeving bij de Haarlemmermeerse ondernemers ervaren? Is het bovenstaande herkenbaar? We komen graag langs voor vrijblijvende kennismaking en beoordeling van uw akoestisch vraagstuk.’